Bijwerkingen van koffie (en caffeine)

Koffie is één van de meest gebruikte stimulerende middelen ter wereld. Oorspronkelijk komt koffie uit het Midden-Oosten. Europeanen brachten een wonderdrank mee die slaperigheid en vermoeidheid verdreef. Rond ongeveer 1700 was koffie zo wijd verspreid dat men het vanwege de toenemende vraag op grote schaal is gaan verbouwen.

Koffie, koffie lekker bakkie koffie...Momenteel drinkt zo’n 94% van de Nederlandse volwassenen minimaal één kopje koffie per dag. Gemiddeld wordt er 4,5 kopje koffie per dag genuttigd. De opwekkende eigenschap van koffie is te danken aan cafeïne. Cafeïne komt voor in koffie, coladranken en een aantal pijnstillers (zie tabel). In thee en cacao komen stoffen voor die nauw verwant zijn aan cafeïne en dezelfde effecten hebben. Daarom spreken we ook van cafeïne als we het over deze stoffen hebben.

Een kleine hoeveelheid cafeïne maakt je alerter en minder vermoeid. Een overmaat echter kan onder andere hoofdpijn, trillerigheid en slapeloosheid tot gevolg hebben. Wanneer overmatig cafeïnegebruik dagelijks voorkomt, kunnen huidklachten, vage allergieën, chronisch vermoeidheid, maagklachten en migraine ontstaan. Vaak gaat overmatig cafeïnegebruik gepaard met frequent alcoholgebruik. Waar de cafeïne de slaperigheid moet onderdrukken moet alcohol, in de avond, ervoor zorg dragen dat we in slaap komen. Men spreekt in dit geval ook wel van uppers en downers.

Het verschil tussen matig en overmatig gebruik is natuurlijk niet makkelijk aan te geven, omdat dit voor iedereen anders ligt en samenhangt met het lichaamsgewicht. Gemiddeld is er bij dagelijks meer dan zeven milligram per kilogram lichaamsgewicht sprake van overmatig cafeïne gebruik.

Koffie (evenals suiker en alcohol) vernietigt vitamines waaronder vitamine B, en belemmeren de opname van onder andere ijzer en calcium. Ook verhoogt koffie de uitscheiding van calcium. Een verhoogde calcium uitscheiding is een factor bij het ontstaan van botontkalking! Drink je koffie vlak na of tijdens de maaltijd, dan heeft dit tot gevolg dat de vitamines en mineralen van die met zoveel zorg bereide maaltijd teniet worden gedaan.

Binnen de natuurgeneeskunde wordt koffie evenals suiker en alcohol afgeraden vanwege de verzurende werking op het lichaam. Ook cafeïnevrije koffie heeft een verzurende werking.

Koffie en cafeïne belemmeren de uitscheiding van afvalstoffen, die ontstaan tijdens de vertering en stofwisseling. Hierdoor ontstaat een ophoping van afvalstoffen wat de oorzaak kan zijn voor veel lichamelijke klachten, depressies, chronisch vermoeidheid, vage allergie‘n enzovoorts.

Uitscheiding van afvalstoffen uit de cel vindt van nature in de ochtend plaats, bij voorkeur de tijd voor het eerste bakkie koffie. Fruit vruchtensappen en groentensappen stimuleren de uitscheiding van afvalstoffen en zouden bijvoorkeur in de ochtend, in plaats van koffie, worden genuttigd.

CafeŒne vrije koffie en gewone zwarte thee zijn jammer genoeg niet de beste oplossing voor het cafeïne probleem. Kruidenthee en granenkoffie (bijvoorbeeld Bambu) zijn dat wel. Er zijn lekkere en opwekkende kruidenthee‘n en verschillende soorten granenkoffie te koop die een goede vervanging voor koffie en thee zijn.

Zoals voor veel dingen geldt ook voor koffie- en cafeïnegebruik: doe het met mate. Bepaal zelf aan de hand van je gewicht hoe het met je cafeïne gebruik is gesteld. Doe jezelf en je lichaam een plezier door af en toe een cafeïnevervanger te nemen.
Overzicht cafeïne-bronnen

  • Koffie per kop 110 mg
  • Thee (zwarte) per kop 50 mg
  • Coca Cola per 0,30 l45 mg
  • Pepsi Cola per 0,30 l 45 mg
  • Black Booster per 0,30 l 310 mg
  • Cacao per 100 g droge stof 400 mg
  • Chocolade per 100 g 160-240 mg
  • Chefarine 4 per tablet 25 mg
  • Saridon per tablet 50 mg
  • Panadol per tablet 50 mg

Bron: http://www.totalfitness.nl/magazine/dieet-voeding/koffie.htm

Koffie is ongezonder dan wijn overigens. Dus gooi liever de koffie weg en geniet af en toe van een wijntje. Caffeïne helpt je lever en vooral je pancreas op de lange termijn om zeep omdat het vooreen piek in je bloedsuikerspiegel zorgt, veel hoger dan dat alcohol doet, je put je alvleesklier er mee uit, net als bij veel suikergebruik, dus als je vervroegd diabetes wil….koffie verzuurt je lichaam en spieren en zorg voor urinezuurophoping, lekker voor je gewrichten die daardoor weer sneller slijten en pijn gaan doen. Het blokkeert de ontgifting door de leverkanaaltjes op slot te gooien, dus wie veel koffie drinkt ontgift niet meer, blijft allemaal lekker in je lijf zitten en er zit allerlei aromatische troep in wat niet op de verpakking staat. Het is slecht voor de bloeddruk, stressverhogend, verhoogd je adrenaline en dat put je bijnier weer uit…Neem nog een bakkie. Mensen met artritis of reuma zijn vaak de grootste koffiedrinkers, hiermee hebben we dus meteen de oorzaak van vele reuma gevallen te pakken!

Daarnaast is het psychisch het verhaal, dat koffie onrustig maakt, en je hebt voor een effect steeds meer koppen koffie nodig. De onrust zorgt ervoor dat je weer gaat roken of wijndrinken om de onrust te compenseren. Je gaat er meer van zweten, en bent minder emotioneel stabiel. Koffie verlaagt het trillingsgetal van je energie en lichaam, door deze lagere trilling (ook roken, drugs en alcohol verlaagt de trilling mee) trek je mensen aan met een lagere trilling. En kan je bovendien slechter bereikbaar zijn voor je intuitie en kunnen deze mensen slechter mediteren en ontspannen. Je lichaam is continu bezig met het opruimen van afvalstoffen, daar waar je juist de hele dag al nodig hebt om je cellen te laten genereren! Als je vitaal en jong wilt blijven, heeft je lichaam de energie nodig de bestaande cellen op te schonen en te verjongen. Hoe meer e-nummers, kleurstoffen, sorbitol, hormonen en andere stoffen je in je lichaam gooit, draait je lever overuren. En DE-genereer je dus ipv vitaler te worden. Als je snel uit en uitgeput wilt raken, moet je vooral blijven doorroken en drinken en koffie gebruiken. Doordat je emotioneel en lichamelijk instabieler word, durf je ook vaak niet voortvarender en krachtiger op te treden. Het kan in gevallen onderdoen aan je zelf beeld, omdat je niet in je kracht kan staan.

Elk orgaan heeft ook een functie om emoties te verwerken, of juist op te kroppen. De lever slaat woede en angst op. Maar hij verwerkt, in schone staat, ook al deze emoties. Als hij rein is kan hij dus heel sterk optreden. Als je deze emoties niet verwerkt en dus vasthoud, word hij steeds zwakker en kan je de alledaagse woede en angsten niet aan. Een negatieve spiraal dus.

Hooggevoeligen en ADD’ers zijn niet gebaat bij zelfs geen kopje koffie per dag. Een hooggevoelige zijn organen reageren tien maal sterker op stoffen dan een gewoon gebouwd iemand. Dus een kop koffie kunnen ze de hele dag al van stuiteren, en de schade is dan ook veel groter. Doe als Hooggevoelige dus ‘niet mee met de meute omdat je erbij wilt horen’. Je berokkent je lichaam enorme schade toe.

Stoffen die invloed hebben op het effect van cafeïne

Inname van cafeïne betekent automatisch dat er effecten zullen optreden in het lichaam zoals al eerder besproken. De vraag is alleen in welke mate dit zal gebeuren. Er zijn een aantal factoren die de werking verminderen dan wel versterken. Deze factoren zijn erg persoonsafhankelijk. Zo zal een zwaarder persoon meer cafeïne moeten binnenkrijgen om hetzelfde effect te krijgen als iemand met een lager gewicht.
Gewenning en verslaving worden bij drugs vaak in een adem genoemd. Ook cafeïne is een drug en heeft een halveringstijd. Dit hangt eveneens van de persoon af, maar ligt zo rond de drie tot zeven uur. De stofwisseling in het lichaam wordt met ongeveer 10% gestimuleerd, terwijl dit bij vrouwen 20% is. Van een verslaving van deze softdrug kan nauwelijks gesproken worden, alleen bij een langdurige grote inname van cafeïne.

Een andere factor is stress. Mensen die al onder stress staan of stress gevoelig zijn, zullen sneller een hogere bloeddruk krijgen. Cafeïne zorgt namelijk voor een verhoging van de concentratie cortisol. Hierdoor kan de bloeddruk zelfs stijgen tot gevaarlijke hoogtes. Als dit maar tijdelijk is kan het niet zo veel kwaad, maar onderzoekers hebben ontdekt dat deze hoge bloeddruk kan aanhouden tot twaalf uur na de inname van cafeïne.

Bij mensen die erg vermoeid zijn, zal een kop koffie of een glas cola vaak helpen om wat wakkerder te worden. Als men erg vermoeid is zal dit effect alleen maar groter zijn.

Een grote hoeveelheid cafeïne kan dodelijk zijn. Cafeïnegebruik kan ook de maag- en darmwand irriteren. Dit is minimaal bij gebruik van cafeïne in vloeibare vorm. Bij mensen met ontstekingen in het maag-darmkanaal kan de irritatie wel heviger zijn. Bij langdurige sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het lopen van een marathon, komen wel eens darmbloedingen voor. In deze gevallen zou cafeïnegebruik grotere schade kunnen veroorzaken.

Verder zijn er bijwerkingen bekend in de vorm van concentratieproblemen, snel afgeleid zijn, erg spraakzaam worden, verminderde bewegingscoördinatie, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, hartkloppingen, nervositeit en trillerigheid. Dit zijn voor de meeste sporten duidelijke nadelen. Bovendien is het aan te raden om tijdens de zwangerschap cafeïnegebruik te beperken. Dit omdat cafeïne dan veel langer in het lichaam blijft. Verder wordt gesuggereerd dat cafeïne de calciumuitscheiding bevordert, waardoor de kans op osteoporose (botontkalking) toeneemt. Het sluitende bewijs hiervoor is nog niet geleverd.

Cholesterol
De laatste tien jaar is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen het cholesterolgehalte in het bloed en het drinken van koffie. Gebleken is dat het geen verschil uitmaakt voor het cholesterolgehalte of u cafeïnevrije koffie of gewone koffie drinkt. Koffie is in principe niet cholesterolverhogend, mits het gaat om filter- of oploskoffie. Gekookte koffie (keteltjeskoffie of boerenkoffie), Turkse koffie, cafetièrekoffie en in mindere mate espresso bevatten echter zogenaamde diterpenen. Deze diterpenen zijn cafestol en kahweol en hebben een cholesterolverhogend effect bij dagelijks gebruik.
Driekwart van de wereldkoffieproductie bestaat uit Arabica-bonen, het overige deel uit Robusta-bonen. In westerse landen geeft men de voorkeur aan de smaak van Arabica-bonen. In melanges wordt het aandeel Robusta-bonen zo laag mogelijk gehouden. Arabica-bonen bevatten beide diterpenen, terwijl Robusta-bonen wel cafestol, maar geen kahweol bevatten.

IJzeropname
Voorts bestaat er een verband tussen veel koffiedrinken en hartkloppingen (een ongevaarlijke soort). Koffie activeert namelijk het zenuwstelsel, dus ook het eigen zenuwstelsel van het hart. En het is zeer waarschijnlijk dat grote hoeveelheden koffie (meer dan vijfhonderd milligram cafeïne per dag) de vruchtbaarheid vermindert. Verder blijkt ook de bloeddruk te stijgen als gevolg van koffiedrinken na één of twee ‘koffieloze’ dagen. Dit effect is slechts van korte duur en levert geen risico’s op.

Tot slot is van koffie bekend dat het de ijzeropname remt. Mensen met een verlaagd ijzergehalte in het lichaam doen er beter aan om koffie, maar ook thee en melk(producten) niet gezamenlijk met ijzerrijke voedingsmiddelen (vlees, volkorenproducten, groene groenten) te nuttigen.

Bron: http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Eten-en-drinken/Drinken/Koffie.htm

1 Comment on Bijwerkingen van koffie (en caffeine)

Leave a comment