De magie van Sephora nu binnen handbereik!

De magie van Sephora nu binnen handbereik!!

‘ Toen ik voor het eerst Sephora zag, acht jaar geleden, was het net of het moederschip me upbeamde en ik eindelijk thuiskwam’

Sephora, de gigantische parfumerieketen met de mooiste beautyproducten, is in Nederland! De keten heeft een contract getekend voor 25 shop-in-shops in V&D.
De prachtige en supertrendy parfumerie met alle Amerikaanse merken (en natuurlijk de bekendere grote cosmeticamerken) zet voet op Nederlandse bodem. Eindelijk kunnen we die producten waar ze in Londen en New York al jaren over beschikken ook kopen. Inmiddels is al in Amstelveen, Rotterdam, Groningen en Utrecht een shop open.

Ik weet nog heel goed dat ik voor het eerst oog-in-oog met Sehora stond.
Als twintigjarige kwam ik voor het eerst in Amerika, waar ik een relatie had. Overdag moest mijn vriend werken en moest ik mezelf maar entertainen. Met een plattegrond van San Diego ging ik voor het eerst het land leren kennen. Ik zei tegen de taxichauffeur ‘ bring me to a mall please, the biggest one in town!’
Ik snapte nooit waarom je altijd hoorde dat jongeren een hele dag in the mall konden rondhangen.
Tot ik uitstapte… fonteinen, palmbomen, de hipste winkels en de prachtigste gebouwen lachtte me toe. Bioscoopzalen in the mall, fabuleuze trends, prachtige winkels, juicebars, hippe cafe’s… Leda, welcome in heaven.

Het is waanzinnig om ergens te komen, en het gevoel te hebben, de winkels te ‘ ontdekken’. Ik had nog nooit van deze merken gehoord, en wat een waanzinnige prijzen! Hoe goedkoop allemaal!
De eerste Diesel winkel waar ik naar binnen stapte, waren de broeken al de helft goedkoper dan in Nederland. Er kwam een stralend lachende verkoopster aan, die zei: ‘ Oh my god, you look amazing today, what is your name? Are you from Europe?’ Ik vertelde dat ik uit Nederland kwam, en ze gilde van enthousiasme al haar collega’s bij elkaar. Ze schreef mijn naam op een bordje met een gouden rand en hing het op een pashokje en zei: ‘ This is your dressingroom with your name, and I am your assistent for the day.’ Haha, en dat terwijl ik alleen maar kwam kijken! Toch ongelooflijk wat een lach alleen al niet kan doen voor een mens, vergelijkend met het personeel in Nederland. ‘Wie lacht, kan een glimlach terug verwachten’, moeten de Amerikanen hebben gedacht, want waar je ook komt, overal krijg je met een stralend iemand te maken met glunderende ogen, een uitstekende service (bij de supermarkt worden je boodschappen in een tas gedaan door personeel!)Het maakt iedereen wat blijer, of ze het nou menen of niet, maar ik voelde mij er geweldig. Het zorgt er ook voor dat je blijft plakken omdat de verkoopsters zich als je ‘new best friend’ voordoen en ik speel het spelletje maar al te graag mee. Ze smeren je ondertussen van alles aan natuurlijk, maar het voelt oh zo goed. Ik word er blij van, hun krijgen comissie en hebben een leuke werktijd, ik een leuke dag!
De mall waar ik voor het eerst alles meemaakte was midden in San Diego, naast het enorme luxueuze hotel ‘Hyatt,’ waar mijn toenmalige vriend werkte. ‘Shop till you drop tot zes uur, en dan komt hij je weer halen, jij inclusief met al je tassen…’ Het gekke was dat de dag voorbijvloog, ik had het makkelijk tot sluitingstijd kunnen volhouden. De mall is geinspireerd op de bouwstijl van Gaudi. Horton Plaza… ik denk dat ik er de helft van de vakantie heb gezeten. En ik ben er trots op, ik zal het nooit vergeten!



Horton Plaza, San Diego

Toen ik voor het eerst mee werd genomen naar Starbucks, ging er een tinteling door me heen. Het logo, de mokken, de geweldig hippe namen, zoveel soorten koffie’s en de muffins. Je moet je voorstellen dat we het hebben over het jaar 2000, een jaar waarin ik in elk geval alleen de Wiener melange, cappuchino en koffie met melk kende van de Douwe Egberts automaten. Er waren nog geen hippe koffieketens hier, geen take-away dingen. Ze hadden hun eigen koffiebonen, supergezonde maar toch heel lekkere muffins, caloriearm. Er was ook overal aan gedacht. Elke morgen reed ik mee met D. en gingen we naar Starbucks in zijn grote Jeep en namen we zo een halve liter Caramel Macchiato. In het begin lachtte ik me dood dat hij een halve liter koffie normaal vind, maar na een week kon ik het ook achterover slaan. Mijn ontbijt was de Wholegrain muffin, van volkorenmeel met Blueberry’s. Elke hap was een engeltje die je tong streelt.

Het leek wel een wazige droom als je eenmaal uit de mall stapte, een soort adrenaline-rush. Ik voelde me een wereldvrouw.
Helemaal alleen voor het eerst de oceaan overgevlogen, met je eigen zuurverdiende geld (ik werkte bij zender MTV als producer 60 uur in de week) wat ik allemaal zelf kon uitgeven zonder er verantwoording voor af te leggen. Je eerste echte relatie waar de vonken vanaf spatten, en ik vloog helemaal alleen naar hem toe. En hij had een hele stoere baan, en hij was ook journalist, zijn ouders waren miljonair en woonden in Palm Springs en oompje Barry die was triple miljonair en daar vierden we kerst in Los Angeles naast Richard Gere, met wie oompje Barry golfde. Mel Gibson kwam ik tegen in de boekwinkel…Gaap, welkom in de wereld van de rijke Amerikaan. Ik had het wel getroffen, en viel met mijn neus in de boter, want D. vertelde me pas na een half jaar relatie wat zijn achtergrond was, om mij te testten op mijn oprechte liefde.
D. (mijn vriend toen) had een appartement in het spaanse gedeelte van San Diego, La Jolla, het was klein en knus, en in Amerika is het standaard bij een appartement dat er een gemeenschappelijk zwembad met jacuzzi bijzit beneden, met de nodige palmbomen. Een wasserette service onderin het complex waar je was word gedaan. Bovendien is het hele complex afgesloten, met een portier die elke keer je gegevens checkt als je binnenrijd. Ik voelde me er superveilig, en kende deze manier van wonen niet.
Alles was zo voorzien van gemak, service en efficiency. Als een lopend vuurtje was alles geregeld in Amerika.
De wegen waren zo breed, zelf ik als auto-leek kon moeiteloos onze routes rijden, want we reden soms helemaal van San Diego naar Las Vegas (9 uur rijden) of naar Los Angeles (2 uur), Hollywood, Santa Barbara, we vlogen voor 80 euro op en neer naar San Fransisco met mijn verjaardag (wat ik de mooiste stad vind van California, omdat het heel Europees is.)

Met mijn eerste creditcard op zak, bestormde ik alles wat ik nog nooit had gezien… Mijn absolute favorieten vanaf het begin waren ‘ Bath and Bodyworks’ waar ik mijn eerste satijnen glitterbodylotion kocht. ‘ Victoria Secret’, waar ik mijn eerste lingeriesetjes kreeg. Een winkel met gouden pilaren, roze tapijt en waar alle lingerie is gemaakt zodat elke vrouw zich een sexbom voelt, voor de prijs van een Hennez en Mauritz. Ongelooflijk wat een ontwerpen, eigen stijl, ze lopen altijd voorop, een stijlicoon voor de lingerie.
‘ Twenty-one forever’, een waanzinnig hip kledingmerk waar je kleren met een superkwaliteit koopt, voor een schijntje. Ik heb daar echt hele dagen gespendeerd.
Maar toen, toen kwam ik Sephora tegen. Of nee, ik kwam ze niet tegen, het doemde gewoon op. De zwart-witte uitstraling leek een magnetische kracht te hebben die je hypnotiseerde. Ik dacht ‘ what the f*ck?, what is this?’ Een soort moederschip wat mij opbeamde. Elk schap leek mooier dan de ander. De eerste keer heb ik drie uur met de verkoopdames de makeup zitten bekijken, en hebben ze me van alles aangesmeerd. Het waren merken en dingen die ik nog nooit gezien had. Alleen 1 oude bekende ‘ Urban Decay.’ Met ‘ Urban decay’ had ik een heftige liefdesaffaire toen ik voor het eerst in Zwolle, als studentje van 18 jaar het tegen het verpakkingslijf liep in de Douglas. Toen was ik al verkocht en kocht alles wat los en vast zat. Het was het eerste merk in Nederland met felle kleuren, aparte flesjes en namen, heeeeel veel glitters en lipgloss die smaakte naar kauwgom. Dankzij Urban Decay werd mijn uiterlijk erg kleurrijk, en mijn uitgaansleven ook!

Totdat er besloten werd het merk uit de schappen te halen, want het werd nauwelijks verkocht. Toen waren Nederlandse dames belachelijk saai en onexperimenteel met hun uiterlijk, en misschien door mijn latino bloed, en een moeder die koopverslaafd is, zat het er bij mij al wel vroeg in om je te uiten met makeup, kleren en kleuren.
Maar daar was mijn vriend Urban weer! Stralend als altijd. Toen ontdekte ik ook dat Urban heftige concurrentie ging krijgen. Ik werd geintroduceerd in de wereld van ‘Benefit Cosmetics’. Liefde op het eerste gezicht.

Benefit is ontwikkeld door een tweeling. Het is een heel humoristisch, sexy merk. Het haalt het gevoel van een klein meisje weer op die een prinses wilt zijn, maar dan een hele sexy prinses.
Hun verpakkingen zijn in jaren ’60 stijl, en de namen van producten klinken als ‘ ooh la lift!’ voor een concealer die je wallen weglift, ‘ Dr. Feelgood’ voor een satijnen dagcreme, ‘ Touch me then try to leave me’, voor een bodylotion, en ‘ maybe…baby!’ voor een parfum. Ik werd gek, Dit wilt toch iedereen in de badkamer?? De bijbehorende make-up tassen, borstels.. Benefit heeft een goede marketing. Als je 1 ding koopt, wil je alles. In de bladen doen ze het ook geweldig. In Amerika winnen ze de ene na de andere award. Bovendien maken ze producten voor elke huid, van chinees tot neger, wat in het multiculturele amerika het erg goed doet, aangezien het gross van de ketens zich op blanke vrouwen richt.
Benefits grootste concurrent is ‘Stila Cosmetics.’ Bij Stila zag ik de eerste Lipglossen in een draaipen, die het naar boven stuwt als het ware. Ze hadden uitzonderlijk leuke doosjes, en de eerste die oogschaduw in een refillable vorm verkocht, met een bijbehorend doosje, zodat je elke dag andere oogschaduw d.m.v. een magneetsysteem eruit kunt halen. Brilliant!
Ook Stila speelt in op ons meisjes gevoel met getekende ontwerpen en vrolijke bloemetjes. De kwaliteit is super en vele merken kopieeren hen overal ter wereld.
Sephora hun eigen merk is ook waanzinig, vergelijkbaar met een duur make-up merk. En dat maakt ze ook bijzonder omdat vele ketens wel een eigen merk hebben, maar die koop je vaak alleen bij gebrek aan geld. Sephora hun eigen lijn brengt als eerste nieuwe dingen op de markt, zoas nu weer nagellabels. Stickers die je plakt op je nagel en je kan ‘ afscheuren’, die lijken alsof het gelakt is door een styliste en het blijft 11 dagen erop zitten!! Of wat dacht je van een mini-wimperkruller die zichzelf verwarmt? En dat alles voor een schijntje!
Ik en Sephora waren onafscheidelijk…. totdat de relatie met D. over was. Toen was er nog geen online service, en was het wachten tot er een keer familie naar het buitenland op vakantie ging. Want de gelukkige Portugezen hadden al een Sephora in Lissabon, de Parijzenaren ook, en in Luxemburg, Parijs, Madrid… behalve in Duitsland, Engeland en Belgie eigenlijk. Het had wel een charme om te shoppen in Sephora in het buitenland. Niemand kende de winkel, en ik voelde me wel een beetje speciaal met al die spulletjes.

Toen je eenmaal een paar jaar geleden je online via Sephora.com kon bestellen, wist ik een vriendin in Amerika over te halen naar wiens adres ik het kon sturen (want je moest een postadres in Amerika hebben) en die het doorstuurde naar mij. Via Ebay kon je weinig krijgen wat je graag wilde, ook omdat de range zo breed is, en het toch om gevoelige make-up draait.

Deze week nog dacht ik weer met weemoed aan Sephora, en zat te overwegen alleen naar Parijs te gaan en als (kleine bijzaak natuurlijk) mijn allermooiste Sephora weer te bezoeken. Komt er een vriendin langs met een Sephora tasje. Ik zeg ‘ Hoe kom jij daar nou aan? Ben je op vakantie geweest? Hoe ken jij dat?’ Verteld ze me doodleuk dat het in Utrecht zit, in de V&D’s, en dat ze er net vandaan komt. Ik kon het niet geloven… ik welke grot zat ik al die tijd? Sinds wanneer? Hoe kan dit grootste nieuws nu langs mij heengaan??’ Ik liet haar mijn spulletjes zien, met bloed, zweet & tranen verworven via internet al die jaren. De volgende dag ging ik meteen naar Utrecht om het wonder te aanschouwen. De magie van het exclusieve en het buitenlandse was nu wel weg. Raar ook dat iedereen nu in mijn geheime man-aantrekkende bodylotion gaat lopen… mwa. En ja, het ziet er hetzelfde uit als in Amerika, alleen kleiner, met de helft minder aan merken, en mijn Stila en Urban was er niet! Maar Benefit wel, en dat maakte al veel goed.
Welkom Sephora, en laat de Nederlanders je in je hart sluiten net als ik dat deed. Nu nog Starbucks in de buurt, en ik ben blij :-)
:newcoffee:



Sephora….!

Leave a comment