Pilates

Een aantal jaar geleden begon ik vanuit het niets met sporten. Cardio. Ik merkte dat ik stijve en harde spieren bleef houden, en dat rekken daarbij niet hielp. Bovendien kon ik toch slecht ontspannen, en bleven sommige spieren ongeroerd. Vooral mijn taille, en mijn onderrug en buik kon ik amper trainen met gewichten. Ook mijn bekkeninstabiliteit bleef. Toen ik pilates ging doen, leek eindelijk alles op zijn plaats te vallen. Yoga vond ik vreselijk saai en tergend langzaam, en de oefeningen vond ik niet leuk. Pilates ging veel sneller, en soms met gewichten, en bovendien met meer praten van de trainer. En totaal niet zweverig. Ik kreeg al na vier lessen, een geheel strakke buik, ijzersterke buik en bilspieren, en waren mijn armen helemaal strak. Bovendien kon ik supergoed stretchen, en waren de harde spieren verdwenen. In combinatie met 2 maal per week cardio, en 1 maal per week pilates (en eventueel zumba) moet je conditie en lichaam in perfecte conditie gaan verkeren. Slim en lekker is, om dit wel te combineren met de sauna.

Wat is Pilates?

De Pilates-filosofie werkt met training van lichaam en geest. Om dat te bereiken bestaat er een serie speciaal ontwikkelde Pilates oefeningen. Door de samenwerking tussen lichaam en geest bereik je een algehele goede conditie. Je voelt je lekker in je lijf en in je geest. Lichaam en geest raken goed in balans.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt – met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je centrum of “powerhouse”. (In principe dus je prana-levensenergie centrum) Ten slotte is de juiste lichaamshouding zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren.

Wat bereik je met Pilates
Als je regelmatig en met precisie traint, kan Pilates geweldige resultaten opleveren:
• Je lichaamshouding wordt beter
• Je spieren van de romp worden sterker
• Je coördinatie wordt beter
• Je wervelkolom wordt soepeler en sterker
• Je bloedcirculatie verbetert
• Je verhoogt je longcapaciteit
• Je spierkracht en flexibiliteit nemen toe
• Je hebt minder last van stress en vermoeidheid

Het beinvloed ook je slaap, je slaapt sneller en langer. Daarnaast je vermogen om emoties en moeilijkheden te hanteren, aangezien je beter in je vel zit!

Joseph Pilates
De Pilates methode is genoemd naar Joseph Pilates (1880-1967), een gedreven en briljant docent, die zijn methode “The Art of Contrology” noemde. Joseph Pilates geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te beheersen. En in de kracht van het lichaam om de geest te ondersteunen.

Voor meer films, zie het pilates kanaal (wel in het engels) http://www.videojug.com/film/pilates-the-essentials

Leave a comment